fredag 24 februari 2012

Ost

I går kväll åt jag en riktigt god liten tapastallrik i all sin enkelhet. Några av mina favoritostar och lite salami, fantastiskt.



Först och främst var det en av mina absoluta favoritostar som är primadonna, en holländsk hårdost som är underbar, smakrik men inte stark, lite åt parmesanhållet men mer kolaaktig smak. Jag tror att man bara kan köpa primadonna över disk, det finns olika sorter, men jag åt den röda som är den vanligaste.

Också var det en dansk kornblomst som betyder blåklint på svenska. Det är en dansk blåmögelost som är mycket smakrik och bäst av allt även ekologisk. Inte heller den är stark, men inte heller någon av de allra mildaste blåmögelostarna. Den är mycket krämig och påminner lite om gorgonzola en är mildare. Kornbloms kan finnas i dessertostdisken.

Prova och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar